28 Ekim 2014 Salı

Teknoloji Stajı

Teknoloji stajım için  CAD İstanbul kurumunda yirmi yedi saatlik SketchUp programı aldım.
SketchUp programını projelerimde kolaylıkla kullanabileceğim için seçtim.

 İLK DERS

İlk günümüzde sketchup programının üç boyutlu çizimler için kolayca uygulanabilecek bir program olduğunu gördük.Hocamız ilk olarak programı genel  anlamda tanıttıktan sonra basit komutlarla uygulamalar yapmaya başladık. Her programda kullandığımız ''rotate,copy,move..'' gibi komutlardan başladık. Aynı zamanda komutların kısayollarını da not ettik. Komutlardan sonra üç boyutlu çizmeye başladık. Push komutuyla iki boyutlu bir şekili üç boyuta çıkarabiliyoruz. Öğrendiklerimizle isteğimiz gibi modelleme yapmaya başladık. Birkaç şey modelledikten modelimizin üstüne basitce malzeme veya renk koymayı da öğrendik. Sketchupun kendi içinde olan komponentleri de kullanmaya başladık. Örneğin modelimizin yanına insan veya bir eşya koyabiliyoruz. Bugün dersimiz basitce komutlarının üzerinden çalışmakla geçti.

 İKİNCİ DERS

Bu ders daha çok üç boyutla uğraştık. Öncellikle üç boyutla ilgili birkaç komut daha öğrendikten sonra topoğrafya modellemeyi öğrendim. Topoğrafya modellemenin birkaç yolu var. AutoCad veya JPEG dosyalarını bu programda açıp onların izleri üzerinden çizebiliyoruz. Sonra da bu izohipsleri yükseltipSandbox eklentisiyle topoğrafyayı oluşturuyoruz. Başka bir yol ise grid yöntemi. Gridlerin arasını istediğimiz şekilde büyütebiliriz.Bu yöntemi Sandboxtaki smoove komutuyla birleştirdiğimizde topoğrafyayı elde etmiş oluyoruz. Soften edges komutuyla köşeli yerleri yumuşatabiliriz. Bu komut da topoğrafya için işimize yarıyor.

Topoğrafyayı yaptıktan sonra üstüne bir ev modeli yerleştirmek istersek o alanı ya kazmak ya da doldurmak gerekecek. Bu durumda stamp komutunu kullanarak( kazı/dolgu) modeli arazinin istediğimiz yerine koyabiliyoruz. Araziye yol çizmek istersek de bu komutla yapabiliriz. Öncellikle yolu nasıl yapmak istiyorsak çiziyoruz ve modelin yukarısına yerleştiriyoruz. Sonra komuta bastığımız zaman yolun izdüşümü araziye geçmiş oluyor ve istediğimiz şeyi elde etmiş oluyoruz.
         
ÜÇÜNCÜ DERS


Üçüncü dersimizde mimari olarak ev modellemeye başladık. Bunun için hocamız iki boyutlu bir dosya verdi. Bu dosyadaki evin planlarını Sketchupta açtık ve duvarları yükselterek modellemeye başladık. Duvarları yükselttikten sonra pencereleri programın kendi içindeki komponent bölümünden aldık ve eve yerleştirdik. Modelleme bittikten sonra renderını aldık ama daha henüz ileri boyutta render kısmına geçmedik.İlerideki derslerde bu modellediğimiz ev üzerinde çalışacağız.








DÖRDÜNCÜ DERS 

Bu derste ''extension warehouse'' sitesine girip sketchup için başka hangi eklentileri indirebileceğimize baktık. Bunun için window-preferences-extensions şeklinde eklentiyi programa getirebiliriz. Birkaç eklenti hakkında araştırma yaptıktan sora V-ray kısmına geçmeye başladık. İlk önce toolbardaki M 'e basıp material adamamız gerekiyor. Materiala sağ click - create layer diyerek reflection,refraction gibi özelliklerle oynamaya başladık. Değişiklik yapmak istediğimiz nasıl bir malzemeyse bu özelliklere ona göre değer veriyoruz. Örneğin ahşap dokusunu vermek için farklı su görünümünü vermek için farklı değerlerle oynamak gerekiyor.Ahşap doku için highlight değeri yani yüzey pürüzsüzlüğü 0,75/0,75 olmalıdr. Eğer Glossinesstaki değerler aynı ise ayna görünümü elde etmiş oluyoruz. 
Daha gerçekçi bir doku sağlamak istersek bumpı kullanıyoruz. Örneğin ahşapın girintili çıkıntılı dokusunu vermek gibi.Bump kısmında textbitmap seçilir. Bu seçilen texture'ı internete yazarak bulabiliriz. Fakat resim yüksek çözünürlüklü olmalıdır. Bulduğumuz resimin hem orjinali hem de siyah beyazı olmalıdır. Bump kısmına bulduğumuz resmin siyah beyaz versiyonunu koyuyoruz. IOR değerleri de malzeme için çok önemlidir. IOR değeri 1,517 olursa cam dokusu verilmiş olur. 


BEŞİNCİ DERS

Bu derste konumuz ışıktı. Render alırken ışığın önemli olduğunu anladım. Ayarlanan ışık ve gölgeyle renderın kalitesi büyük ölçüde değişiyor. Işıkla oynamak için sağ click-v-ray for sketchup-edit light a bastık. Işığın kaynağının görünmesini, ışığın gelme derecesini ayarlayabiliyoruz. Ayrıca ışığın rengi ve değerleriyle oynayarak ışığa led ışık görünümünü verebiliyoruz. Model içindeki pencere açıklıklardan da ışık kayanağı koyarak gün ışığını ayarladık.

Render alırken soldaki toolbardaki camera position ve insan figürü seçenekleriyle insanın görme açısına göre sahne ayarlanır. Böylece aldığımız renderın açısı daha düzgün oluyor.
Ayrıca bu derste halının dokusunu oluşturmaya da çalıştık. İnternetten carpet with bump yazarak hem orjinalini hem de siyah beyaz resmini indirdik.Sonrasında ise bump bölümünde text bitmapı seçtik.Böylece tüylü,şişik bir halı görüntüsü elde etmiş olduk.







ALTINCI DERS

Bu dersimizde ise yeni komutlar öğrenmeye devam ettik. Geo-location komutuyla istediğimiz araziyi bulup modelleyebiliyoruz. Bunun için file-geo location -add location dememiz yeterli. Araziye binamızı yerleştirebiliyoruz veya cephesini orada var olan bir cepheye koyabiliyoruz. Böylece tasarladığımız binayı arazide görme imkanımız oluyor.
Tasarladığımız binaya arka plan koymayı da öğrendik. Bunu da edit -watermarkla istenilen arka planı seçip yapabilirz.
Ayrıca geçen ders öğrendiğimiz ışık oyunlarını modelimiz üzerinde uygulamaya çalıştık.


YEDİNCİ DERS

Bu son dersimizde bütün derslerde öğrendiklerimizi uyguladık. Modelliğimiz evin bahçesine bir havuz ekledik. Gerçekçi bir su yüzeyi yakalamak için ayarlarla oynadık. Bunun için ilk önce internetten su resmini indirdik. Geçen derste yaptığımız halı dokusu için yapılan tüm adımları bunun içinde yaptık. Yine bump bölümünden text bitmap bölümüne suyun siyah beyaz resmin yükledik.Su için material editor kısmında reflection -(M tuşuna basılarak) IOR değeri 1.33 yapılır. Refractiondaki fog kısmandan ise havuz suyu için renk seçilir. Tabiiki en iyi görüntüyü elde etmek için birçok değerle oynamamız gerekti.
Son dersimizde son öğrendiğimiz nokta ise modelimiz üzerinden tek bir tuşla kesit alabiliyor olmamızdı.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder