Staj yeri ve bilgileri
Stajımı Yaptığım Kurum Nida İnşaat
Stajımı Yaptığım İl/İlçe İstanbul-Levent
Staja Başlama Tarihim 16/06
Stajı Bitime Tarihim 09/07
Staj Süresi 30 İş günü
1.gün
Stajda ki ilk günümde çalışanlarla tanıştım ve iş yerinde uyulacak iş sağlığı ve güvenliği kurallarıyla ilgili eğitim aldım. Bu kuralları öğrenmeden sahaya inilmesine izin vermiyorlar.Kurallardan bahsetmek gerekirse;
Genel Kurallar;
1.İşin gereği olarak baret, emniyet kemeri, lastik çizme, koruyucu ayakkabı, gözlük kullanılmalıdır.
2.Düşme ve kayma tehlikesi olan ve üç metreden yüksek olan kısımlarda muhakkak emniyet kemeri kullanılmalıdır.
3.Girilmesi yasaklanan yerlere girilmemelidir.
4.Meydana gelecek en ufak bir iş kazasında iş yeri sorumlularına haber verilmelidir.
5.Kule-vinç çalışır durumdayken yük altında durulmamalıdır.
6.Yürürken önümüze bakmalıyız.
Yangın ile ilgili Kurallar;
1.Sigara içilmesi yasaklanan yerlerde sigara içilmemeli, kaynak yapılmamalı, ateş yakılmamalıdır.
2.Parlayıcı maddelerin yangınlarında ve alçak gerilim elektrik tesislerinde ki yangınlarda su kullanmamalıdır.
Merdiven ile ilgili kurallar;
1.Sabit merdivenler korkuluklu olacaktır.
2.Merdivenlerde kullanılacak kereste sağlam olacaktır
Elektrik ile ilgili kurallar;
1.Elektrikli alet ve parlayıcı veya patlayıcı ortamda çalışılmamalıdır.
2.Elektrikli alet kullanmadan önce kontrol edilmelidir.
NOT:Bu kuralların hayati önem taşıdığını ve eksiksiz uyulması gerektiğini sahaya indikten sonra daha iyi öğrendim.
Bu kurallar hakkında eğitim aldıktan sonra bize küçük bir test yaptılar. Bu test sahada bulunacak herkese yapılıyormuş. Böylece kuralların önemini çok daha iyi anlamış olduk. Kısa eğitimden sonra yangın tatbikatı için bir ekibin geleceğini öğrendim. Bu tatbikata çalışan herkesin katılması zorunluydu. Tatbikatta yangın çeşitleri ve yangının nasıl söndürülmesi gerektiğini anlattılar. Anlatımdan sonra da birkaç kişinin yangın söndürücüyle küçük bir ateşi söndürmesini istediler. Stajyerlerden de ben seçildim.İlk kez bir yangın söndürücü kullanmış oldum ve artık yangını nasıl söndüreceğimi biliyorum.
Eşyalarım hazır olmadığı için birkaç gün daha sahaya inemeyeceğimi öğrendim. Baret , ayakkabılar ve yeleği beklerken zamanı ofiste geçireceğim.
2-3.GÜN
İkinci günüm ofiste geçti. Sabah, proje müdürü bize projeyi kapsamlı bir şekilde anlattı. Bu inşaat, İstanbul’un Avrupa yakasının en çok tercih edilen iş merkezi bölgelerinden olan Levent’te bulunan, A plus ofis projesidir. şantiyenin daha kaba halinde olduğunu açıkladı. Daha sonra inşaatın nasıl ilerleyeceğine ve projenin detaylarına değindi. Projenin paftalarını önümüze çıkardı. Sahaya inene kadar binanın kaç katlı olduğu , katlarda neler olduğu , binadaki sistemin nasıl işlediğini bu paftalar yardımıyla öğrenmemizi istedi. Ofiste, binanın her detayını barındıran ve kitap haline getirilmiş bir paftalara bakmaya başladım.Tabanlıoğlu Mimarlığın tasarladığı Nida Kule Levent'in her katını ayrı ayrı inceledim. Bunları incelerken şantiyenin mimarı Vildan Hanıma da danıştım. Binada sekiz kat bodrum katı bulunuyor. Giriş katından sonra bir tane asma kat var . Sonraki katlara ise kule katı deniliyor. İkinci bodrum katına kadar olan bodrum katları otopark olarak geçiyor. İkinci bodrum katı ise binanın en karışık katı çünkü bütün sistemler bu katta toplanıyor. Yemekhaneler, fitness salonları, toplantı odaları... bu katta yer alıyor. Kule katlarında ise ofisler başlıyor. Binanın planlarını inceledikten sonra ayrı bir paftada yer alan duvar kesitlerini incelemeye başladım . Bu kesitler her duvar için ayrı çizilmiş. Örneğin toplantı odalarını ayıran duvar , tuvaletlerin içindeki duvar, ofisleri ayıran duvar... Böylece duvarlarda hangi yalıtım malzemeleri ve ne çeşit kaplamalar kullanılacağını görüyoruz. Bu kesitler inşaat sırasında çok büyük kolaylık sağlıyor. Ayrıca planlardaki her kapının ayrı bir kodu var. Bu koda bakarak oraya hangi kapının konacağını görebiliyoruz. Örneğin planda kapının yanında 1A yazıyorsa kapıların olduğu ayrı bir paftaya bakarak 1A nın kanat ve kasasının çeşidini, ne malzemeden olduğunu ve boyutlarını öğreniyoruz. Binanın her detayını ve binaya ait her paftayı incelemem birkaç gün sürdü.
4-5.GÜN
Stajımın dördüncü gününde eşyalarım hazırdı. Metal burunlu ayakkabılarımı , baretimi ve yeleğimi alıp hazırlanmaya başladım. Sahaya inmek için yanımızda bir yetkilinin olması gerektiği belirtildi. Sahayı gezdirmek ve bizi bilgilendirmek için şantiye şefiyle görüştüm. Kıyafetlerimi giydim ve şefin arkasından sahaya indim. Şantiye daha ilk bodrum katı yapma aşamasında olduğu için inşaat büyük bir çukur halindeydi. Hatta daha alanın yarısındaki hafriyat çıkarılmamıştı. Bu yüzden sahaya inmek için çok uzun bir merdiven sistemi kurmuşlar. Merdivenleri her defasında çok dikkatlice kullanmaya özen gösterdim. Saha indiğimizde herkesin kendi görevi olduğunu gördüm.Hafriyat kırma işlemini izledim. Kepçenin hafriyatı kaldırmasından önce makine büyük kayaları küçük parçalar haline getiriyor. Bu işlem bütün gün sürüyor. Şefin ilk gösterdiği şey temel kısmına atılan demirlerin dizilimi oldu. Daha sonra elindeki paftaları açarak bu demirlerin dizilimini kontrol ettirdi. 75 cm arayla örülen demirlerin sayımını yaptım ve sonuç doğru çıktı. Şef en ufak bir yanlışlık lığın çok büyük masraflara yol açtığını vurguladı. Temelde ki kolon demirlerinin nasıl sayıldığını gördüm.
Temel kolonların sayımını öğrendikten sonraki gün kolona beton dökümünü izleme şansım oldu. Beton dökülecek yere kalıplarlar yerleştiriyor.Beton dökülmeden önce kalıplar sabitleniyor. Beton sertleştikten sonra kalıplar çıkarılıyor. Herhangi bir pürüz oluşursa hemen düzeltiliyor.
6-7.GÜN
Altıncı günümde bir başka beton dökümünü daha izledim. Temel için beton döküldükten sonra yapılan vibrasyon işlemini dikkatle izledim. Vibrasyon; beton dökümünden hemen sonra priz olmadan yapılan işlemdir.Beton dökümü sırasında, sonradan dökülecek betonun daha iyi tutunması için dökülen betonun üst kısmının belli bir tutuculukta olmasına özen gösterilmelidir.Bugün önce ki gün dökülen betonun son durumunu gözlemledim ve betonun sıcaklığının nasıl ölçüldüğünü gördüm.Şefimiz bugün yeni bir işlem daha göreceğimizi söyledi. Ankraj aralığı enjeksiyon imalatının yapılışını izledim. Öncelikle özel makinelerle derin bir delik açılıyor. Bu deliğin içine özel bir çimento karışımı enjekte ediliyor. İçi tamamen dolunca çimento dışarı çıkıyor.
Projenin alanı çok dar ve çok yakınında binalar olduğu için ekstra işlemlerin yapıldığını gördüm. Toprağa bağlanan çelik hatlarda gerilim sağlanıyor ve böylece derin bir çukur açıldığı için oluşacak toprak kaymasını engellemiş oluyorlar. Bu gerilimin değeri tonlara denk düştüğü için özel bir makineyle bu halatlar geriliyor.
8-9.GÜN
Sekizince günümde bir önceki gün yağmur yağdığı için oluşan su birikintilerini şefimizle beraber sahaya indiğimizde fark ettik. Bu su birikintisinin engellenmesi için şef işçilerle konuştu ve bu sorunu gidermeye çalıştılar. Şantiye şefimiz proje alanının çok dar olmasından kaynaklanan sorunları anlattı. Çok işlek bir caddede yer aldığı için beton dökme araçlarının ve ileride gelecek olan çok büyük olan kolonların alana gelmesinin çok zor olacağından bahsetti.Bugün geldiğimde yeni bir işleme başlanacağını öğrendim. Epoksi, yapıştırıcı bir kimyasal reçinedir. Suya, aside ve alkaliye direnci çok iyidir. Çatlağa doldurulmuş epoksi yapıştırıcısı, çatlağın yarattığı süreksizlik ortamını sürekli duruma dönüştürür. Öncellikle duvara uzun bir matkap yardımıyla belli aralıklarla delikler açılıyor. Delikler temizlendikten sonra epoksi dökülüyor.
10-11.GÜN
Bir üst katı için kurulacak olan sistemin kurulması için beklenen belgeler bugün geldiği için sistem kurulmaya başlandı. Sert ahşaptan oluşan bir iskelet sistem kuruluyor. Bu sistemin her detayının hesaplanması lazım çünkü bütün işçiler o platformun üstünde çalışıyor olacak. Bu yüzden o sistemin çok sağlam ve güvenli olması lazım. Kirişlerle sistem kurulduktan sonra aşağı katta uygulanan işlemler devam ettiriliyor. İlk önce dizilen ahşap plakaların üzerine demirler örülüyor. Sonradan tekrar beton dökülüyor ve böylece zemin hazırlanmış oluyor. Zemin için dökülen betonu göremedim çünkü çoğunlukla beton araçları caddedeki trafik nedeniyle gece gelebiliyormuş. Sabah geldiğimde zemin hazırdı. Aşağı kattaki kolonların devamı yapıldı. Donatıları dizdikten sonra kolon kalınlığında kalıplar oluşturuldu.Kolonun oluşması için içine beton dökülmesi kaldı.Bugün alanın hafriyat olduğu kısımda da beton dökümü
gerçekleşiyordu. Çukurun etrafına belli aralıklarla şerit şeklinde geçilmiş donatıların içine beton döküldü. Yukarıdaki beton aracından uzun bir hortum aşağıya sallandırıldı. Bu sallana hortum bir işçi yardımıyla şeridin içine beton döktü.
12-13.GÜN
Bu gününde İstanbul Teknik Üniversitesinde Profesör olan Mehmet Ali Hoca geldi. Mehmet Hoca şantiyede dökülen betonları kontrol etmeye gelmiş. Sahaya inmeden önce stajyerlere toplantı odasında betonarme ile ilgili küçük bir ders verdi. Gezdiği şantiyelerdeki beton örneklerinin resimlerini gösterdi. Yanlış dökülmüş beton örneklerini görmüş olduk. Bu küçük dersimizden sonra beraber sahaya indik. Dökülmüş betonları kontrol ettik. Yanlışlar varsa da bu yanlışlar şantiye şefimizle beraber belgeledik.İki gün aşırı yağmur nedeniyle şantiyede iş durduruldu. Ben de günümü dizayn ofiste mimar Vildan Hanımın yanında geçirdim. Şirket olarak ihaleye hazırlandıkları için ofiste yardım edebileceğim işler çıktı. Binanın layerlarla hazırlanmış her katını bastırdıktan sonra üstüne bölümlerin adlarını yazmam istendi. Bu işi bitirdikten sonra ihale için gerekli olan kapı adeti ve çeşitlerini gösterecek bir excel programı hazırlamaya başladım. Her kattaki kapı kodlarını ve o kodlara göre kapıların boyutlarını ve çeşitlerini yazdım. Bütün kapılar bittikten sonra Vildan Hanımla üstünden birkaç kez geçtik.
14-15.GÜN
Bugün bir kısım için tekrar temel betonu döküldü.Beton sulanmadan önce serilen bezi gördük. Bu bezin amacı; beton sulanmadan önce serilip betonun daha nemli kalmasını sağlamaktır. Beton döküldükten sonra beton mutlaka sulanmalıdır.Ayrıca perde kalıplarının nasıl yerleştirildiğini ve kule vinç’in nasıl çalıştığını gözlemledim.Helikopter aletiyle betonun yüzeyinin nasıl düzleştirildiğini gördüm. Saha betonu helikopter uygulaması; bu uygulamanın ana amacı betonu dış etkenlerden korumak olarak ifade ediliyor. Akabinde ise kullanılan alanın kullanım süresini uzatmak ;özel amaçlar için alanların özelliğine uygun yer kaplaması yapmak şeklinde sıralanıyor.
Hafriyat boşaldıkça, boşalan alanlara şerit şeklinde beton dökülme işlemi tekrarlanıyor. Beton sertleşince ankraj işlemi yapıldı. Bu işlem iksa sisteminin bir parçasıdır. Yapı kazılarında, yer altı suyu çıkmayan kuru zeminlerin, kendini tutamayıp kayma yapmasına karşı, kazı yüzlerini desteklemek amacıyla uygulanan sisteme ‘iksa’ denir. Bu işlem neredeyse iki-üç günde bir tekrarlanıyor.
16-17.GÜN
Önceden gördüğüm kolon ve duvarlar için yapılan kalıp işlemini daha detaylı inceledik.Kalıp temizliğinin nasıl yapıldığı gördüm. Kalıplara yağlama ve önceki dökülen betondan kalan parçaları temizleme işlemi uygulandı. Kullanılacak kalıbın temiz olmasına çok dikkat ediliyor ve kalıplar daha sonrada kullanılacağı için temizliğe önem veriliyor. Eğer kalıplar temizlenmeden tekrar kullanılırsa dökülen betonun yüzeyi pürüzlü çıkabiliyor.Stajımın on yedinci gününde planlardan gördüğüm otopark girişindeki rampa yapımına başlandı.Rampanın döşemelerinin tahtayla nasıl döşendiğini gözlemledim ve rampadaki kolon ile kiriş demirlerinin sayımını yaptım. Şefimiz döşemenin tam tanımını yaptı ve açıkladı.
18-19.GÜN
Döşeme,
binayı katlarına ayıran ve üzerine gelen yükleri ve kendi
ağırlığını taşıyarak mesnetlere nakleden yapı elemanlarıdır.Döşemelerin
kalıpları genellikle hatıl yada kiriş kalıplarıyla ile birlikte
yapılır. Döşeme kalıpları üzerine gelecek betonarme elamanın
ağırlığını taşıması için döşeme altı desteklenir.Çekme
gerilimini önlemek üzere çekmeye çalışan kısmına çelik
konur. Piliye çelikleri döşemenin kesme gerilimini önler.Esas
çelikler bir düz ve bir piliye olarak hazırlanır.Esas
çeliklerin doğrultusuna dik konulan ve bağlanan dağıtma
çelikleri yapılır.Kalıbı
hazırlanmış döşemenin içine çelik donatısı yerleştirilir ve
bağlanır. Daha sonra kalıbın içine beton dökülür.Döşemelerin
betonu genellikle kolon ve kirişlerle birlikte dökülür.
Bir sonraki gün rampanın tahtalarına döşemeler çakıldı. Bu rampanın demirlerinin örülmeden önceki haliydi.Rampa yapılırken aynı zamanda zeminin demirleri de örülmeye başlamıştı.
20-21.GÜN
Bugün iskele sisteminin nasıl kurulduğunu gözlemledim. Topoğraflardan bilgi aldım ve uygulamalı olarak yapılan işlemi gördüm.Ayrıca duvar yapımı sırasında perde kalıbının yerleştirildikten sonra lazerle son kontrollerinin nasıl yapıldığını uygulamalı olarak gördüm.Lazer kalıbın yerleştirilmesini daha kolay hale getiren lazer sistemini görmekteyiz.İp ile sınır belirlendikten sonra lazerin ışığının yardımıyla; belirlenen ölçüde kalıp yerleştirilir.Betonarme perde duvarlar temelde, asansör çevresi ya da tünel kalıp sistemlerinde uygulanır. Perde duvarlardaki donatılar yatay ve dikey olarak bütün kesişmeler tel ile bağlanır. Kalıbın bir tarafı bitirildikten sonra donatı yerleştirilir. Donatılar dışarıda ya da yerinde hazırlanabilir.
Şefimiz perde duvarın özelliklerini de bu yapımlar sırasında açıkladı.Bina temel duvarlarında ve istinat duvarlarda perde duvar kalıbı yapılır. Tahta kaplaması yönüne dik 50–100 cm aralıklı 5/10 kuşaklara çivilenir. Kuşaklara dik 150 cm ara ile dikmeler çakılarak payanda ile desteklenir.
22-23.GÜN
Bugün Perdelere dökülen betonun kür bakımı ve sulanmasını uygulamalı olarak öğrendim. Sulama betonun belli bir sıcaklığa gelmesini sağlıyor.Grobetonun döküldükten sonraki durumlarını gözlemledim. Grobetonun ne olduğunu öğrendim. Mukavemetin önemli olmadığı dolgu, tesviye ve temel altı betonu olarak kullanılır. Grobeton yapımındaki amaç zemin ile temelin irtibatını keserek zeminden gelebilecek su veya zararlı kimyasalların temel betonarmesine zarar vermesini önlemek ve temel altının donatı döşenmesi için gerekli düzlüğe getirmektir. Ayrıca, beton yollarda alt temel tabakasında kullanılabilir. Grobeton yapımındaki amaç zemin ile temelin irtibatını keserek zeminden gelebilecek su (suyun miktarına bağlıdır) veya zararlı kimyasalların temel betonarmesine zarar vermesini önlemek ve temel altını, donatı döşenmesi için gerekli düzlüğe getirmektir.
Önceki gün dökülen betonun
kontrolünü yaptım ve bazı kolonlarda ciddi problemler olduğunu
fark ettim. Bu problemler şef tarafından belgeleniyor ve problemleri gidermeye çalışıyorlar.
24-26.GÜN
Bugün merdivenin etrafındaki perde duvarların dökümünü dikkatlice izledim. Şantiye şefimiz bu döküm sırasında en önemli detayları aktardı. Beton dökümü sırasında nelere dikkat etmemiz gerektiğini vurguladı.
Beton dökülmeden önce;
- Bütün
kalıp işleri tamamlanmalıdır. Kalıplar sağlam, ışık
sızdırmayacak şekilde aralıksız; yüzeyleri düzgün, temiz ve
kalıp yağı ile yağlanmış olmalıdır. Kalıp iskelesi sağlam
yapılmalıdır.
-Döküm
için yeterli sayıda ve nitelikte ekip ve ekipman hazır olmalıdır.
Özellikle yeni Deprem Yönetmeliğine göre kullanılması zorunlu
olan vibratörler yedekleri ile birlikte hazır ve çalışır
durumda olmalıdır.
Beton dökümü esnasında;
-Hızlı ve rahat olması bakımından istenen
her seviyeye beton pompası ile,
-Olukları yardımı ile direkt
transmikserden,
-Vinç varsa kovalar ile,
-Kalıp daha alçak seviyede ise kaydırma
olukları ile yapılabilir.
İki gün boyunca grobeton ölçümleri
yapılacağı için hafriyat işlemleri hızlandırıldı ve su
tahliyesi yapıldı. Önceki gün dökülen grobetonun ikinci
kısmına grobeton dökümü için topoğraflar ölçüm yaptı.
Grobeton dökülmeden önce
temel tesviyenin kotunda olunduğundan emin olunmalıdır.
Grobeton dökülmeden önce
zeminin sıkıştırılmış ve eğer çok tozluysa sulanmış
olmasına dikkat edilmelidir.
Grobeton dökülmeden önce
mutlaka bina aplikasyonu yapılmalıdır yapılan bu aplikasyona göre
grobeton kalıbı yapılmalıdır.
27-30.GÜN
Ankrajla delme işlemine bugün de devam edildi. Deldikten sonra içeriye boşaltılan çimentolu karışımın hazırlanışını bugün görme imkanını buldum.
İki gün boyunca aşırı yağmur devam ettiği için ben yine Vildan Hanımın yanında çalıştım. Bugün ayrı şirketlerden gelen malzeme örneklerini inceledik. Her kat için zemin malzemelerini hesapladık. Hesaplama yapıldıktan sonra excele geçirdim.
Yağmur dindikten sonra işçilerle birlikte sahaya indik. Yedinci bodrum katın donatılarına devam edildi. Şefimiz donatıların doğru yerleştirildiğinden emin olmak için o katın planını da yanına alarak kontrol etti.
Şantiye stajım benim için çok yararlı oldu. Projenin yapım aşamasında nasıl uygulandığını gördüm. Yeni terimler öğrendim. Projenin uygulanması için gereken çizimlerin nasıl olması gerektiğini gözlemledim. Hem şantiyede hem ofiste bulunma imkanım olduğu için çok şey öğrendim.
Nice articles and your information valuable and good articles thank for the sharing information Scaffolding & Foamwork -Steel Waler
YanıtlaSil