7 Haziran 2016 Salı

Gezi Stajı 2016

BARCELONA

Barcelona gezi stajında yazmayı tercih ettiğim bir şehir oldu. Üçüncü sınıfın yazında mimarlık bölümünden arkadaşlarımla gittiğim kültür ve mimarlık dolu bir geziydi. Önceden üç sene boyunca çeşitli derslerde gördüğümüz görülmesi gereken yerlerin notunu çıkardık ve bir gün gün program yaptık. Hepimiz mimarlık öğrencisi olduğumuz için amacımız görebileceğimiz kadar çok mimari yapı ve müze görmekti.

İLK GÜN

İlk gün otelimize yerleştikten sonra Barcelona'nın yürümesi çok kolay bir şehir olduğunu anladık ve şehri yürüyerek keşfetmeye başladık. Otelimiz Avenue Diagonal'e çok yakındı. Gitmeden otelin merkezi bir konuma sahip olmasına dikkat ettik.  Yürümeye başlamamızla derslerde de gördüğümüz barselona planını hemen hissettik. Köşelerin pahlanmış oluşu bu plnaın kurallarından biri. Bununla beraber geniş bulvarlar da göze çarpıcı bir kural.

La Rambla'ya doğru yürümeye başladık. Tabiki bu şehirde yürürken Gaudi'nin şehre dokunuşlarınla karşılaşmamak imkansız. Yolumuzun üzerinde olan ve önceden de kesin gidilicekler arasında programa koyduğumuz Casa Battlo'nun sırasına girdik. Bu yapı dışarıdan ne kadar etkileyiciyse içeriden de bir o kadar sıradışı. Gaudi'nin organik formlarını görüğ şaşırmamak imkansızdı.

Cephede yaptığı dinamiklik insanı etkilenmekten çok daha öteye götürdü. Dışarıdan bol bol fotoğrafladıktan sonra içeriyi girip her katını gezdik. İç mekanlardaki Gaudi dokunuşları da kendini belli ediyordu.

İç mekandaki mobilyalar tavandaki lambalar ve dekor amaçlı objeler de Gaudi tarafından tasarlanmış ve uygulanmış. Organik tarzı içeride de devam ettiğini gördük.

Binanın maketi girişe konulmuştu.

Casa Battlo'dan sonra Gaudi'nin yapılarıyla şehir turumuza devam ettik. Sırada Casa Mila vardı. Casa Mila Barselona'ya gitmeden önce avlusundan ve terasından dolayı oldukça merak ediyordum. Buraya da girmeden önce çok uzun bir sıraya girdik. Bu yapıda daireler ve ofisler bulunuyor. Müze olarak korunmuş bir dairenin gezilmesine izin veriliyor.

İlk önce yapıyı gezenleri terasa yönlendiriyorlar. Terastan önce ilk girdiğimiz yer binanın avlusu oldu. Terasa çıkarken avlunun etrafındaki merdivenlerden çıktık ve daireleri görme şansımız oldu.

Terasa çıktığımızda etkilenmenin üstünde bir deneyim yaşadık. Dışarıdan içeride böyle bir mekanın olmasını hayal etmek imkansız. Kendimi terastayken başka bir dünyada hissettim. Terasta her açıdan çekilen fotoğraflar ayrı bir görüntü veriyordu.

Terastan sonra aşağı inerken korunmuş örnek daireye girdik.Burada kendimizi yıllar öncesindeymiş gibi hissettik çünkü her şey eski dönemden kalmaydı. Bütün mobilyalar mutfak eşyaları,dolapların içindeki kıyafetler bile duruyordu. Binadan çıkarken aklımız kalarak çıktık ve şehri yürüyerek keşftemeye devam ettik.

La Rambla'ya ulaştıktan sonra caddeyi boylu boyunca yürüdük. La Rambla'dan girişi olan ve barselona'nın ünlü pazarı La Boqueria'ya girdik. Burada görüp görebileceğiniz her çeşit meyve sebze satılıyor. Turistler bu pazarı görmek için resmen akın etmişlerdi. Bu kalabalıktan sıyrılıp kendimizi güzel bir tapascıya attık ve otelimize döndük.

2. GÜN

Günümüze La Sagrada Familia'yla başladık. 2026'da bitmesi planlanan Gaudi'nin bu eseri bence Barselona'yı Barselona yapan bir sembol. Cephesindeki detaylardan resmen büyülendim. Bu kadar ince bir işçiliği aklım almadı.

Cephesini inceledikten sonra içeriye uzun bir kuyruğun ardından girdik. İçeriya girdiğimizde oluşan ve hesaplanmış ışık oyunları beni inanilmaz çok etkiledi. Tavana ve kolonlardaki ince detyalara bakmaktan boynumun ağrıdığını söyleyebilirim.
İçeride ayrı bir bölümde bu yapının mimarisiyle ilgili bir müze yapmışlar ,inşaa tekniklerin,maketlerin, devam inşaatın atölyelerin yer aldığı bir müze vardı. Müzeyi gezerken binadaki ince hesapları anladıkça daha çok etkilendiğimi söyleyebilirim.

Günümüze gotik şehir gezimizle devam ettik. Şehrin bu bölümü diğer bölümünden farklıydı. Gotik etkileri hissetmek çok kolaydı.  Dar sokaklar, sokakların açıldığı küçük meydanlar çok hoşuma gitti.
Gotik mahalledeki kiliseye de girdik. Bu kilise de mahallenin diğer kısmındaki gotik stilinini yansıtıyordu.

3. GÜN

Üçüncü günümüze yine Gaudi'yle başladık. Sabahtan Gaudi'nin Park Guel'i gezmeye gittik. Bilet saatine denk gelemediğimiz için parkın sadece etrafında gezebildik. Tepeden şehrin görüntüsünü çok etkileyiciydi.Parkı gezdikten sonra şehrin bu kısmını yürüyerek keşfettik. Bu mahalle şehrin eski dokusunun korunduğu bir bölümdü.

Aşağıya inerken gitmek istediğimiz ve önceden programladığımız Miro müzesi karşımıza çıktı. Yeşilliklerin içinde konumlanmış bu müzeyi gezmek çok keyifliydi.

4. GÜN

Güne otelimize de yakın olan Gaudin'nin inşaa ettiği bahçe kapısını görmeye gittik. Gittiğimizde kapının önünde bulunan Gaudi'nin heykelinle arşılaştık.

Günün geri kalanına şehir mezkezinden  bindiğimiz Montjuik Tepesine çıkan teleferikle devam ettik. Bu tepe Barselona'ya her açıdan bakan bir konuma sahip. Hem şehire hem de limana bakabiliniyor.
Tepede önceden bilmediğimiz ortaçağdan kalma bir kaleyle karşılaştık. Hemen kendimizi içeriye attık. Ortaçağın etkilerini ve kaleni korunaklı mimarisini hissetmek çok güzel bir deneyimdi.

Tepeden indikten sonra Barselona'nın La Sagrada Familia kadar bir sembol haline gelmiş ve üniversite hayatımız boyunca neredeyse her derste işeldiğimiz Mies van der Rohe'un Barselona Pavlionu'nu gezmeye gittik. Derslerde bahsetiğimiz karakteristik özellikler, malzemelerin etkisini birebir inceleme fırsatı bulduk. Yapının en baskın özelliği olan yataylığının insan üzerindeki etkisini yaşadık.

5. GÜN
Son günümüzde biraz daha şehrin tadını çıkarmaya karar verdik. Bu nedenle bisiklet kiralayıp şehri gezmek çok güzel bir seçenek oldu. Bisiklet de yürümek gibi şehri anlamak için ideal bir seçimdi.
Bisikletle şehrin sahil kısmınını keşfetmeye şansımız oldu. Uzun bir sahil boyunca dizilmiş kalabalığın arasına karışıp günün keyfini çıkardık.

Teknoloji Stajı 2016

Lynda'dan ilk olarak paftalarımı ve sunumlarımı geliştirmek adına  başlangıç seviyesindeki Illustrator CC 2013 One-on-One:Fundementals adlı 10 saatlik programı öğrendim. Buradaki amacım Photoshoptan farklı olarak gelişmiş sunum tekniklerini öğrenmek ve temel bilgileri edinmekti.
Başlangıç seviyesinden başlayan programda sırayla konuları izleyip pratik yaptım.
Altbaşlıklar:
- dosyayı yaratma ( Mac + Windows için)
- artboardları oluşturmak ve üzerinde çalışmak
- genel artboard üzerindeki detaylar
- 'line artwork' üzerine yapılabilecekler
- geometrik şekiller üretme
- 'image' keşfi ve türetme
- döndürmek ve küçültme/büyütme işlemleri
- boyama işlemi
- type ve text üretme
- kalem ve fırçalar

Burada illustratorda nasıl dosya yaratacağımızı isteğimiz boyutta sayfayı nasıl ayarlayacağımızı anlatıyor.

Açmayı öğrendiğimiz dosyayı şimdi de nasıl değiştirebileceğimizi ve üzerinde nasıl oynamalar yapabileceğimizi öğrendim.
Dosyaları kaydedip kapamayı da öğrendikten sonra programdaki temek çizim tekniklerine başladım.

Temel teknikleri öğrendikten sonra illustratorın bir üstü seviyesi olan Illustrator CC 2013:Intermediate adlı programı öğrendim. Bu programda daha profesyonel ve gelişmiş teknikleri detaylıca öğreniyorum.

Altbaşlıklar:

- layer ve group oluşturma
- 'swatch' ve 'stacking order'
- oklar ve çizgi tiplerini kullanma
- 'gradient tool'
- pattern oluşturma
- dizme ve dağıtma işlemi
- 'pathfinder'
- photoshop imajlarını Illustrator'da açma
- dokümanı print etme yöntemi
- internete kaydetme işlemi

Üzerinde çalıştığımız resime nasıl dinamiklik ve derinlik katılır, bu resimi nasıl stilize ederiz bu açıklandı.

Ofis Stajı 2016

İLK GÜN

Ofis stajımı Toner Mimarlıkta yapmaya başladım. Toner Mimarlık işlerini çok beğendiğim bir mimarlık şirketiydi. Stajımı burada yapma şansını yakaladığım için çok şanslı olduğumu düşünüyorum. Esentepe'de üç katlı bir villa olan ofisin her katında ayrı bir mimari kadro çalışıyor. İçerim ilk girdiğimde en alttaki açık ofise yönlendirildim. Bu katta 10 tane mimar ve iç mimar çalışıyor. Ben de bir masaya yerleştim. Herkesle tanıştıktan sonra arkamda bulunan büyük arşivi karıştırmaya başladım. Her zaman ilgimi çekmiş olan mobilya,dış mekan ve mimari kitapları incelemem akşama kadar sürdü. İlk günüm olduğu için daha çok bilgilendirme ve ortamı tanımakla geçen bir gün oldu.

2. GÜN

Ofise geldiğimde herkes dünkünden daha da yoğundu. Her mimarın veya iç mimarın üzerinde çalıştığı bir proje var. Herbiri belli aralıklarla Mustafa Beyle ve müşerilerle toplantı yapıp projeyi geliştiriyorlar. Öğleden sonra mimar Dilek Hanım üzerinde çalıştığı projeyle ilgili iş verdi. Galata'da bir otel projesi üzerinde çalışıyor. Kat planlarından photoshopta boyamadıklarını verdi. Kat planlalarını photoshopta her malzemeye göre boyadım. Halı,masalar, sanalyeler,yataklar.... gibi her detayı işledim. Asfaltın,terasların,çatıların,çimin ve diğer bütün plan için internetten dokuları bulup plana işledim.

Aynı işlemi yatak,sandalye gibi mobilyalar için de uyguladım.Böylece sadece çizgilerden oluşan plana hayat verilip,müşterinin projeyi daha detaylı anlaması sağlanıyor.Çok detaylı bir iş olduğu için akşama kadar bitmedi.

3. GÜN

Sabah yarım kalan işimi bitirip teslim etmem gerekiyordu. Kapıların boyanması ve kotların yazılması kaldığı için bir saatte bitirip teslim ettim. Dilek Hanım benim de çalıştıklarımı alıp projeyi sunmak için toplantıya gitti. Öğleden sonra mimar kadrosundan başka bir mimar çalıştığı proje üzerinde yapmam için birkaç iş verdi. Mersin Hilton projesi üzerinde çalışıyordu. Otelin lobby kısmındaki merdivenlerin detaylı plan çizimleri ve kesitlerini yapmam için AutoCAD dosyasını verdi.Merdivenlerin sistem kesitlerini çizmeye başladım. Merdiven altındaki ışık sistemlerden profillere kadar bütün detayları çizdim. Çizdiğim merdivenin bir de görünüşünü alarak dosyaları teslim ettim.

4. GÜN

Dün çizdiğim plan ve kesitlerden sonra çizdiğim görünüşü gerçeğe yakın bir şekilde anlatmak için photoshopa attım. Şeref Bey bana verdiği lobbynin renderına bakarak malzeme dokularını internetten araştırdım ve her eleman için ayrı bir doku jpsi buldum. Projenin gerçekleştirilmesi için kararlştırılmış malzemeler neyse onlara yakın dokular bulmaya çalıştım. Müşterilere göstermek için malzeme şirketleriyle görüşülüp numune alınıyor. Her detay için malzemelerin konuşulması gerekiyor. Koltukların kumaşına kadar her şey konuşuluyor. Ofiste de bu numunelerin bulunduğu büyük depo var.

İnternetten malzeme dokularınu bulduktan sonra rendera baka baka her detayı photoshopta işledim.
Bu boyama sırasında boyutlandırma katmak da çok önemli.Eğer gölge ve doku verilmesse atadığım malzemeler çok yüzeysel kalacaktı. Bu yüzden gölgelendirme, ton farklılıkları gibi işlemleri de yaptıktan sonra bitirdim.

5. - 6. GÜN

Bugün yeni bir proje üzerinde çalıştım. Proje Ankara'da uygulanacak olan Hilton'un rezidansları.Daha çok başında olan proje öncelikle detaylı bir şekilde anlatıldı. Bir önceki gün projenin toplantısı olduğundan proje üzerindeki değişiklikler olmuş. Toplantıda alınan notlar doğrultusunda plan revizyonlarını benim yapmam istenildi. Alınan kararlardan bazıları mutfağın daha açık , tuvaletin çift girişli olması doğrultusundaydı.
Tuvaletleri çift girişli yapabilmek için mutfağı karşı duvara geçirmem gerekti. Mutfakları da notlarda istenildiği gibi açık mutfak haline getirdim.

Projede 0+1, 1+1, 2+1 daireler mevcut. Her katta 12 daire bulunuyor. Daireler için tasarlanmış olan asansörlerin ve merdivenlerin bulunduğu çekirdek dairelerin merkezine yerleştirilmiş.

Revizyonları bitirdikten sonra daire planları üzerinde çalışabileceğim söylendi. Birkaç tane plan seçeneği çıkardım.

7. GÜN

Bugün geçen hafta photoshopta plan boyamasını yaptığım Galata'daki otelin kesitini çizmeye başladım. Bu proje Galata Kulesinin tam karşısındaki sokaklarından birinde yer alıyor. İki parseli birleşitrmişler ve konumundan dolayı çok dar parseller. Bu nedenle yerleşimindeki kararlar oldukça önemli. Projedeki bir diğer zorluk ise kot farkı. Kot farkından dolayı ortaya birçok bodrum katı ve teraslar ortaya çıkmış. Parselerin küçük olmasından dolayı otel küçük ve otuzbeş odası var.

Projenin boyuna olan kesiti çizildiği için enine kesitini çizmem istendi. Çok detaylı bir kesit olması gerekiyor

8. GÜN

Dün başladığım kesite bugün de devam ettim. Çok detaylı bir sistem kesit olduğu için tahminimden daha uzun sürdü. Yalıtımından mobilyalara kadar işlenmesi gerekiyor.
Bodrum katlarında mutfakların depoları,teknik odalar var. Kot farkının oluştuğu yerlerde merdivenle inilip çıkılabilen teraslar düşünülmüş. Kot farkından dolayı otelin birkaç girişi var. Altı katta da yatak odaları yer almakta. Çatı katındaki odalar ise diğerlerinde daha büyük. Teraslarda işleyen restaurantlar ve dinlenme yerleri var. Oda planları değişik bir konsept düşünülerek tasarlanmış. Lavobolar odanın girişinde bulunuyor. Tuvaletler girişten renkli camlarla ayrılmış.

9. - 10.  GÜN

Kesitleri de teslim ettikten sonra başka bir proje üzerinde çalışmaya başladım. Bengi Hanımın üzerinde çalıştığı Kütahya Seramiğin sahibi Nafi Güral'ın yaptırdığı satış ofisleri projesine yardım etmeye başladım.

NG'nin satış ofisleri projesi daha yeni başlanmış bir proje. İlk önce bana proje detaylıca anlatıldı. Çatıdaki çelik konstrüksiyondan dolayı mekanın yüksekliği istenildiği gibi kullanılamıyor. Rölöve alınmış plan çizimleri üzerinden yeni çizilen ve mevcut duvarlar gösterildi. Mekandaki neredeyse bütün duvarların yıkılması düşünülüyor. Katta altı tipte daire planı var. Dairelerin içiyle satış ofisi girişindeki konseptler üzerinde çalışılmaya başlanmış. Girişi daha soğuk,net ve bembeyaz bir mekan olarak tasarlamayı düşünüyorlar. Daire tiplerinin içleri  satış ofisinin girişi çalışma yerleri gibi orada bulunan mekanlar kadar kesinleşmemiş.
Önceden de behsettiğim mevcuttaki çelik konstrüksiyonun da belli olacağı şekilde satış ofisinin kesitlerini yapmam istenildi. İçerideki bütün mekanların algılanabileceği birçok kesit çizgisi belirleyerek başladım. İç mekanların detayları daha düşünülmediği için detaysız ve ana hatlarıyla kesitler ortaya çıkarmaya başladım. Kesit ve diğer tüm çizimlerde belirlenmiş ortak layerlar var ve ben de çizimlerde bu layerları kullandım.

11. GÜN

Kesitlere devam ederken planı da düzeltmeye başladım. Planlarda duvarlara çizgilerinin alçıpan yapılacak şekilde düzenleme yaptım. Duvarların içine konstrüksiyon olarak kutu profilleri yerleştirdim. Planları düzenledikten sonra kesitlere devam ettim.

12. -13. GÜN

Satış ofisindeki karşılama ünitesini benim tasarlamamı istediler. Müşteri asansörünün karşısına denk gelen karşılma ünitesinin yön vermesi için açılı bir tasarım düşündüm. Belli noktalara referans vererek açısını ve kırılma noktasını ayarladım. Çalışanlar için ise yandaki duvarı kırarak giriş verdim.

Bu işi bitirdikten sonra dairelerde kullanılıcak olan mutfak tefrişlerinin çizimlerine geçtim. Mutfaklar için başka bir firmadan çzizmler geliyor. Her daire tipi için farklı mutfak tipleri düşünülmüş. Firma bu mutfak çizimlerini pdf şeklinde attığı için öncelikle bunları autocad'e import ederek üzerlerinden çizdim ve dwg haline getirdim. Mutfakların hem plan hem de görünüşerini çizdim. Bu çizimler mutfakların renderını almak için kullanılacaktı. Ayrıca daire tiplerinin planlarına geçildiğinde mutfak tefrişlerinin planlara konulması gerekiyor.

14. - 15. GÜN

Mutfakların AutoCAD'te çizimlerini  tamamladıktan satış ofisindeki tiplere mutfak tefrişlerini yerleştirdim. Her tip için çizilen mutfak tefrişleri farklı olduğu için her tip için düşünülmüş mutfakları  eski çizilenlerle değiştirdim. Planlarda mutfaları alt dolap ve üst dolap olarak ayrı iki block haline getirerek çizdim. Planlara mutfakları yerleştirdikten sonra her tip için kesitlere başladım. Belirlediğimiz kesit çizgileriyle her tip için sekiz kesit çıktı. Önceden kulllandığım ofisin ortak layerını bu kesitler için de kullandım. Her daire tipinde banyolar,yatak odları,mutfaklar ve salonların anlaşılabilmesi için çizdiğim bu kesitler render alınırken de kullanılacak. Tiplerin içinin detayları daha düşünülmediği için seçilen mutfakların görünüşleri kesitlere yerleştirdim.

16. GÜN

Altı ayrı tip için sekizer tane kesitlere bugün de devam ettim. Kesitlerin çok detaylı olmamasının nedeni daireler için detaylı kararların alınmamış olması. Kesitlere devam ederken projenin renderları alınmaya da başlandı. Bu hafta projenin sunumu olacağı için proje hızla gelişmeye başladı. Renderlar alınırken düşündükleri malzemelerin numunelerini de firmalardan istemeye başladılar. Duvarlar için kullanılacak ahşap latalar, zemin için kullanılıcak mermerler, duvarlarda uygulanılması düşünülen Kütahya seramiğin kendi ürünleri gibi diğer birçok malzemlerin müşteriye gösterilmesi için toplanması gerekiyor. Planlar ve kesitlerden çok anlatılmak istenilen detaylar renderlarla anlatılıyor. Renderlara döşemelerin diziliş biçiminden, karşılama ünitesinde şirketin logosuna kadar her detay işleniyor ki müşteri projeyi daha kolay anlayabilsin.

17. - 18. GÜN

Kesitleri bitirdikten sonra daire tiplerinde kullanılacak olan sürme kapılar için detaylı teknik çizimlerin kesitlere ve planlara işlenmesi gerekiyordu. Kapılar için başka bir firma planara uygun olacağını düşündükleri kapıların teknik çizimlerini en detaylı olacak şekilde yollamışlar. Yolladıkları dosyada kapıların planları,kesitleri ve uygulma biçimleri yer alıyor. Kapılar boyutlarına göre üç tip oluşturulmuş.

Öncelikle planlara kapıları yerleştirdim. Kapılara hangi tipte olduğunu ve boyutlarını yazdım ki projede hangi tipten kaç tane kapı var belirlensin.

19. GÜN

Dün plana yerleştirdiğim detaylı kapı çizimlerini ve tip adlarından sonra bu çzimleri önceden çizdiğim daire kesitlerine yerleştirmeye başladım.  Sürme kapıların kesitlere girdiği yerlere çzimleri ekledim. Her tip için ayrı blocklar oluşturarak çalıştım. Böylece kapı detayında bir değişiklik olduğunda hepsini değiştirmek daha kolay olur. Bütün bunları çizerken AutoCAD programında da birçok yeni komut öğrendim. Özellikle bu komutlar daha kolay ve pratik çizimler yapmamı sağladı.

Ben daire tiplerinin kesit ve planlarını yaparken toplantıda asıl konuşulacak olan konu satış ofisi olduğu için satış ofisinin renderları üzerinde yoğunlaştılar.

20. GÜN

Kapılar ve mutfaklar seçildikten sonra banyo için vitrifiyeler  seçilmeye başlandı. Daire tiplerinde kullanılacak klozetin ve bataryanın tipleri belli oldu. Tipleri seçerken sürekli iş yaptıkları şirketlerin sitelerinden seçiyorlar. Nasıl bir mekan istediklerine göre kataloglardan seçip firmalarla iletişim haline geçiyorlar. Mekanda kullanıcak mobilya tasarımlarını da yaptıkları için ofise sürekli kumaş numuneler getiriliyor. İsteklere göre firmalardan numune getirtiriyorlar. Bugün projede seramik kullanılacak diye Kütahya Seramik firması seramik numuneleri getirdi. Neredeyse her renkten her dokudan numune getirmişler.

Daireler için seçilmiş klozet Duravit i batarya ise Hansgrohe firmasına ait. Seçilen klozet ve bataryanın kodunu verildi. Bu kod ile internet sitelerinde klozet ve bataryanın teknik çizimleri buldum. Çizimleri plan ve kesitlere yerleştirdim.

Bu iş de bir aylık sürecin son işi oldu. Çok verimli bir ofis stajı geçiridim. Müşterilerle geçirilecek toplantı hazırlıklarından rölövelere, uygulama çizimlerine kadar bir ay içinde öğenebildiğim kadar bilgi aldım.